فوت و فن های عکاسی صنعتی: عکاس صنعتی کیست؟

امروزه به دلیل اهمیت تبلیغات (کاتالوگ ها و بروشورها، پوستر ها و بیلبوردها) و وب سایت ها ( به عنوان مدیای جدید برای تبلیغات ) برای نمایش محصولات و خدمات کارخانجات، تولیدکننده ها و…، نیاز به عکاسی (چه عکاسی صنعتی و چه عکاسی تبلیغاتی) بیش از پیش احساس می شود. از این رو یکی از وظایف عکاسان ، ایجاد جذابیت و حس زنده بودن به تبلیغات کمپانی ها بخصوص در وب سایت آن هاست.
تولیدکننده نیاز به برقراری ارتباط بیشتر و واضح تر با مشتری دارد. بنابراین یک عکاس صنعتی می تواند با عکس های جذاب به سایت کمپانی ها حس دهد و آن را زنده کند. این نشان دهنده اهمیت عکاسی صنعتی در دنیاس امروز است.منظور از عکس جذاب عکسی است که بیشتر از آن که عکس حرفه ای باشد، بخشی از یک تابلوی نقاشی یا اثر هنری است.

عکاسی صنعتی چیست؟ عکاس صنعتی کیست؟

اگر در فضای مجازی گشتی بزنیم، قطعا متوجه این اشتباه خواهیم شد که اصطلاح عکاسی صنعتی به جای عکاسی محصول نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما این اصطلاح در جهان، به عکس هایی گفته می شود که موضوع آن ها فقط و فقط فضای داخلی و خارجی کارخانجات، بخش های صنعتی و تجهیزات و ماشین آلات باشد. یا حتی کارگران و عوامل یا پرسونل یک کمپانی.

در ادامه شرح مختصری از دو پروژه عکاسی صنعتی از پتروشیمی شهید تندگویان در استان خوزستان و عکاسی صنعتی از سازه های ساختمانی شرکت تولیدی لاهیج سوله به همراه نکات لازم در هنگام عکاسی صنعتی و عکاسی از فضای کارخانه خواهیم داشت. به طور کلی دو نکته خیلی مهم در تمام پروژه های عکاسی لازم به رعایت هست: ایمنی و تجهیزات مناسب.

اول ایمنی بعد کار

| چطور ایمن بمانیم؟ |

قبل از شروع کار حتی قبل از انتخاب تجهیزات و ابزار عکاسی ، حتما با پروژه و روند آن بیشتر آشنا شوید. با کارفرما یا سفارش دهنده  در مورد نوع عکاسی و موضوعات و سوژه های مهم برای عکاسی از نظر سفارش دهنده و اینکه چه مواردی ایمنی از نظر نوع پوشش و نحوه حمل و نقل وسایل و تجهیزات عکاسی صحبت کنید.

اولین نکته در ایمنی داشتن لباس مناسب است. اصلا مهم نیست از چه ماشینی عکاسی میکنید یا موضوع شما چیست! مهم نیست محل عکاسی شما کجاست، شما باید همیشه مناسب ترین و راحت ترین لباس را بپوشید. در عکاسی از پتروشیمی شهید تندگویان از آنجایی که امکان استفاده از هلی شات وجود نداشت باید از دکل های پتوشیمی بالا می رفتیم تا ازنمای کلی پتروشیمی عکسبرداری کنیم. یقینا با لباسی که برای عقد قرارداد عکاسی به تن داشتم نمیتوانستم در محل عکاسی حاضر شوم.

نکته بعدی هوای گرم و شرجی خوزستان بود. لباس ها باید حتما نخی می بودند. از طرف دیگر هوای گرم و رطوبت برای دوربین و تجهیزات عکاسی هم تاثیر منفی داشت. بخصوص در هنگام فیلمبرداری که باعث می شد دوربین خیلی زود داغ کند و لازم باشد تا سریع خاموش شود. این موضوع روند فیلمبرداری را کند می کرد. صدای آزاردهنده دستگاه ها و اجبار به استفاده از گوشگیرهای مخصوص هم مشکلات خودش را داشت.

در پروژه لاهیج سوله نیز داستان به همین ترتیب پیش رفت. لازم بود کلاه مخصوص داشته باشیم. به دلیل استفاده از آسانسورهای مخصوص برای رفتن تا ارتفاع 50 متر از سطح زمین، امکان حمل تمام ابزار عکاسی میسر نبود.

انتخاب تجهیزات عکاسی

مهم ترین مرحله بعد از ایمنی انتخاب درست تجهیزات عکاسی است. در میان تمام تجهیزات، لنزها مهم ترین ها هستند. اگر هدف شما عکاسی از حال و هوای داخل کارخانه و نمایش حس کار و عکاسی از جزییات است، بهتر از چند مدل از Fast Lenses ها را به همراه داشته باشد. اما بهترین لنز از نظر من برای این کار لنز تله 200-70 است چراکه برای دنبال کردن سوژه لازم نیست به آن خیلی نزدیک یا دور شوید. به طور مثال در پروژه عکاسی از پتروشیمی، امکان چرخیدن و جابجایی در تمام محوطه کارگاه های تولیدی وجود نداشت. گاهی فقط محدود به حرکت در یک فضای باریک و دور از ابزارآلات و تجهیزات کارخانه بودیم. بنابراین بهترین رفیقم در روزهای سخت اینچنینی ( لنز Tamron 70-200)بهترین نتیجه را حاص کرد.

 برای عکاسی از فضای داخلی و یا خارجی نیز بهترین لنز، لنز واید 15-30 است که به شما دید گسترده ای خواهد داد. در بین سفارش های لاهیج سوله، چندین عکس از نمای بالا از کل پروژه درخواست داده شده بود. یا حتی نمایش وسعت فضای پتروشیمی هم نیاز به یک لنز واید انجل داشت. عکس ها را با لنز Canon 15-30 گرفتم.